لكى لا ننسى
جلست بالأمس أتأمل البحر و أسترجع الذكريات فوجدت أنى عشت أكثر من 22 عام و أستطيع أن أسرد قصة حياتى كلها فى مدة لا تزيد ان طالت عن 8 ساعات!!!!!!!
نعيش فى هذه الدنيا و تمر بنا الكثير من الأحداث مفرحة , محزنة, محرجة باردة متعبةمحبطة و سعيدة خليط مركب من أحداث متناقدة
و لكنها بالنهاية تصبح مجرد ذكريات فى غيابات الماضى , نذكر بعضها و البعض الآخر يصبح فى طى النسيان...ربما لأن عقولنا البشرية تأبى الا أن تنسى بعض الذكريات لنذكر بالنهاية ما يستحق أن نتذكره و من يستحق ألآ ننساه
و لأنى عاصرت فى الخمس سنوات الجامعية حقا أناس لا أريد أن أنساهم و لن انساهم و كونت معهم صداقات عمرى كله و تعلمت منهم الكثير و الكثير و حقا أرى أننا قدمنا نموذجا يستحق ان يكتب عنه
اذا سألت أى واحدة فينا ستقول" كفاية انى خرجت من الكلية دى بيكو ...و أنا عارفة ناس زيكوا" أحببنا بعضنا حبا كبيرا خاليا من المصالح ..ربما لأنه كان حقا حبا فى الله , كنا نفرح لبعضنا فرحا خالصا من القلب خاليا من الغيرة , أعنا بعضنا على الكثير من امور الدنيا و الدين ووقفنا مع بعضنا البعض فى المحن و الشدائد و هونا الكثير و الكثير و كنا نمثل بلسما يعيننا أن نكمل الطريق فى ظل ضغوط العمل المستمرة و الأكتئاب ,.. حتى البكاء كان لا يمسح دمعة أحدنا الا الاخرى
كنا أقرب لبعضنا من أهالينا حيث أننا كنا نمكث معا معظم الوقت ....و عرفنا أهالى بعضنا لأننا جميعا دخلنا بيوت بعضنا و أكلنا بها حتى صارت كبيوتنا و أصبح طبيعى جدا أن نذهب البيوت دون استئذان أهلها بعدما صرنا أفرادا فيها ....حقا كانت صداقة و لله الحمد لم يزعزعها شئ
سأكتب عن الخمس سنوات تباعا محاولة قدر الاستطاعة الالمام بالأحداث...لأنى أريد بعد عدة سنوات أن أفتح هذا الكلام و أقرأ و أبكىو أقول "ياااااااااااااه احنا بجد كنا كدة........"ز
جلست بالأمس أتأمل البحر و أسترجع الذكريات فوجدت أنى عشت أكثر من 22 عام و أستطيع أن أسرد قصة حياتى كلها فى مدة لا تزيد ان طالت عن 8 ساعات!!!!!!!
نعيش فى هذه الدنيا و تمر بنا الكثير من الأحداث مفرحة , محزنة, محرجة باردة متعبةمحبطة و سعيدة خليط مركب من أحداث متناقدة
و لكنها بالنهاية تصبح مجرد ذكريات فى غيابات الماضى , نذكر بعضها و البعض الآخر يصبح فى طى النسيان...ربما لأن عقولنا البشرية تأبى الا أن تنسى بعض الذكريات لنذكر بالنهاية ما يستحق أن نتذكره و من يستحق ألآ ننساه
و لأنى عاصرت فى الخمس سنوات الجامعية حقا أناس لا أريد أن أنساهم و لن انساهم و كونت معهم صداقات عمرى كله و تعلمت منهم الكثير و الكثير و حقا أرى أننا قدمنا نموذجا يستحق ان يكتب عنه
اذا سألت أى واحدة فينا ستقول" كفاية انى خرجت من الكلية دى بيكو ...و أنا عارفة ناس زيكوا" أحببنا بعضنا حبا كبيرا خاليا من المصالح ..ربما لأنه كان حقا حبا فى الله , كنا نفرح لبعضنا فرحا خالصا من القلب خاليا من الغيرة , أعنا بعضنا على الكثير من امور الدنيا و الدين ووقفنا مع بعضنا البعض فى المحن و الشدائد و هونا الكثير و الكثير و كنا نمثل بلسما يعيننا أن نكمل الطريق فى ظل ضغوط العمل المستمرة و الأكتئاب ,.. حتى البكاء كان لا يمسح دمعة أحدنا الا الاخرى
كنا أقرب لبعضنا من أهالينا حيث أننا كنا نمكث معا معظم الوقت ....و عرفنا أهالى بعضنا لأننا جميعا دخلنا بيوت بعضنا و أكلنا بها حتى صارت كبيوتنا و أصبح طبيعى جدا أن نذهب البيوت دون استئذان أهلها بعدما صرنا أفرادا فيها ....حقا كانت صداقة و لله الحمد لم يزعزعها شئ
سأكتب عن الخمس سنوات تباعا محاولة قدر الاستطاعة الالمام بالأحداث...لأنى أريد بعد عدة سنوات أن أفتح هذا الكلام و أقرأ و أبكىو أقول "ياااااااااااااه احنا بجد كنا كدة........"ز
حكاية عشر بنات
أبطال القصة هم عشرة بنات جمعت بينهم أرض واحدة طوال خمس سنوات و كتبت الأقدار صداقتهم و توجت المحبة قلوبهم حتى صاروا أكثر من الاخوة و مثل لكثير حولهم بشهادة من عرفهم .
سأتحدث عنهم و لى الفخر ان أكون واحدة منهم ...و سأبدا بالتعريف عن كل واحدة فينا ..فعلى الرغم من اختلاف شخصياتنا التى تدعوا للتعجب الا انى أعتقد ان ما جمعنا كان اختلافنا فصارت صداقتنا يمسها شئ من الكمال ناتج من التكامل النابع من الاختلاف "كنا بنكمل بعض ".
سأتحدث عنهم و لى الفخر ان أكون واحدة منهم ...و سأبدا بالتعريف عن كل واحدة فينا ..فعلى الرغم من اختلاف شخصياتنا التى تدعوا للتعجب الا انى أعتقد ان ما جمعنا كان اختلافنا فصارت صداقتنا يمسها شئ من الكمال ناتج من التكامل النابع من الاختلاف "كنا بنكمل بعض ".
سأبدا و أعرفنا تباعا بالحروف الأبجدية
و بعيدا عن اللغة العربة الفصحى اللى بحبها جدا فانا حكمل بالعامية علشان واقعية الاحداث و كدة و بتاع
فى يوم من الايام كان فيه فى كلية فنون جميلة بالأسكندرية عشر بنات اللى هوا احنا يعنى : ايمان جمال, ايمان حسن , رنا, سارة,مروة رضا,مروة زكى, مها,مى, هدى,هند
و نبدا بالبنت اللى اسمها ايمان جمال....ايمان من أبيض القلوب اللى شفتها فى حياتى , أقل كلمة ممكن ترضيها مهما اختلفنا أو زعلنا , شاطرة أوى ما شاء الله و بتحب التفاصيل سواء فى شغلها أو فى أى حاجة فى الحياه, خدومة لأقصى درجة و ممكن تعطل نفسها علشان تساعد حد و مجادلة من الدرجة الاولى , تحب الرغى زى عنيها , عندها معظم الأجهزة اللى تم اختراعها و اللى سوف يتم اختراعها ,مبتحبش الشطة و لا .......الشاى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! سبحان الله لله فى خلقه شئون ما علينا
ممتها زى العسل و كانت عايشة فى الامارات و خدت الثانوية العامة من هناك بتعرف تسوق و بتعرفش تطبخ....دخلت الأول كلية التجارة نتيجة خطأ فى جواب التنسيق و قعدت شهرين بعدين جت فنون جميلة ..
ايمان حسن : و مآ أدراك ما ايمان حسن ...ايمان حسن يعنى الجدعنة كلها ..بجد البنت دى اتعلمنا منها الجدعنة , مخلصة أوى و فكاهية وواخدة الدنيا ببساطة خالص , طيبة و بتكره حاجة اسمها عمارة و مش ناوية تشتغل فيها , أكتر حاجة بتحبها فى الحياه هى الكنيس , و تموت لو شافت تراب و معهاش مكنسة...مرة دخلت عليناو هية متأثرة اوى و زعلانة و خلاص الدمعة حتفر من عنيها و قالت اسكتوا يا جماعة مش شفت ككابوس فظيع و احنا نهدى فيها ووهيا أصل مش ممكن بجد أنا كنت مفزوعة و احنا يا ستى معلش ان شاء الله خير و هيا يا رب ميتحققش أبدا و احنا طب خلاص استعيذى من الشيطان و متحكيهوش ...بس هية حبت تحكى الكابوس و ركزنا احنا بدأ الحلم انها دخلت المكتبة اللى جنب مطير دى مش فاكرة اسمها و لقيتها مليانة ........تراب ...فدخلت بالمكنسة و البراءة فى عنيها و لسة حتكنس قوم
فى يوم من الايام كان فيه فى كلية فنون جميلة بالأسكندرية عشر بنات اللى هوا احنا يعنى : ايمان جمال, ايمان حسن , رنا, سارة,مروة رضا,مروة زكى, مها,مى, هدى,هند
و نبدا بالبنت اللى اسمها ايمان جمال....ايمان من أبيض القلوب اللى شفتها فى حياتى , أقل كلمة ممكن ترضيها مهما اختلفنا أو زعلنا , شاطرة أوى ما شاء الله و بتحب التفاصيل سواء فى شغلها أو فى أى حاجة فى الحياه, خدومة لأقصى درجة و ممكن تعطل نفسها علشان تساعد حد و مجادلة من الدرجة الاولى , تحب الرغى زى عنيها , عندها معظم الأجهزة اللى تم اختراعها و اللى سوف يتم اختراعها ,مبتحبش الشطة و لا .......الشاى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! سبحان الله لله فى خلقه شئون ما علينا
ممتها زى العسل و كانت عايشة فى الامارات و خدت الثانوية العامة من هناك بتعرف تسوق و بتعرفش تطبخ....دخلت الأول كلية التجارة نتيجة خطأ فى جواب التنسيق و قعدت شهرين بعدين جت فنون جميلة ..
ايمان حسن : و مآ أدراك ما ايمان حسن ...ايمان حسن يعنى الجدعنة كلها ..بجد البنت دى اتعلمنا منها الجدعنة , مخلصة أوى و فكاهية وواخدة الدنيا ببساطة خالص , طيبة و بتكره حاجة اسمها عمارة و مش ناوية تشتغل فيها , أكتر حاجة بتحبها فى الحياه هى الكنيس , و تموت لو شافت تراب و معهاش مكنسة...مرة دخلت عليناو هية متأثرة اوى و زعلانة و خلاص الدمعة حتفر من عنيها و قالت اسكتوا يا جماعة مش شفت ككابوس فظيع و احنا نهدى فيها ووهيا أصل مش ممكن بجد أنا كنت مفزوعة و احنا يا ستى معلش ان شاء الله خير و هيا يا رب ميتحققش أبدا و احنا طب خلاص استعيذى من الشيطان و متحكيهوش ...بس هية حبت تحكى الكابوس و ركزنا احنا بدأ الحلم انها دخلت المكتبة اللى جنب مطير دى مش فاكرة اسمها و لقيتها مليانة ........تراب ...فدخلت بالمكنسة و البراءة فى عنيها و لسة حتكنس قوم
يا عينى الوحش الشرير عديم الرحمة صاحب المكتبة يمنعها من الكنيس!
!!!!!!!!!!!no comment
المهم ايمان طيبة جدا بس عصبية حبتين و بتعرف تتخانق لذلك احنا بنصدرها عند اللزوم و برضه كانت عايشة فى الامارات بس معرفتش ايمان جمال الا هنا فى الكلية و كانت
i.g
علشان كدة مكنتش بتعرف عربى لا تقراه و لا تكتبه الا فى حدود ...اتخطبت من سنتين و كانت أول واحدة تتخطب فينا فكانت أول فرحتنا و كانت الخطوبة فى البيت و طبعا فضحناها لأننا كالعادة هبل و عملنا قفلة فى الكهربا و النور قطع و كملنا الخطوبة و النور مقطوع ...و كانت جميلة جدا و لأننا طائين فهديتنا ليها يوم الخطوبة كانت اننا جبنالها فرقة نوبى و كانت مفاجأة ليها بس باتفاق سرى بيننا و بين أهلها
ايمان خدت منى عادة سيئة و هيا شرب الشاى كتير و بتدعى عليا
ايمان خدت منى عادة سيئة و هيا شرب الشاى كتير و بتدعى عليا
:)
و للحديث بقية.
4 comments:
ربنا يخليكم مع بعض ديما
وتفضلوا اصدقاء ديما
والعشرة يبقوا عشرين
والعشرين يبقوا اربعين
و الاربعين يبقوا مائة
ونكون مع بعض فى الجنة يا رب
اسلوبك جميل يا مروة
وفى انتظار ذكرياتك مع باقى العشر بنات
بشمهندس اسلام
أهلا بيك و منور و الله
بس ايه جدول الضرب اللى حضرتك كاتبه
يلا فكرة برضه نراجعه سوا
بجد مبسوطين كلنا بالفكرة و قعدنا نتكلم كتييير و حضرتك عارفنا بقى
و بما انى طبعا زهايمر فا مش فاكرة كل الأحداث ف احنا كلنا حنساعد بعض نفتكر على قد منقدر علشان أكتبها و تفضل موجودة و مهما فرقتنا الأيام نرجع و نقرا و نفتكر
الله اعلم يمكن دى تكون حاجة حتجمعنا فى يوم من الأيام
يا ريت بجد يا بشمهندس تشارك معانا بذكرياتك عننا حضرتك كنت بتدينا فى اعدادى ..و خلى بينا حديث احنا كلنا بندخل و بنقرا هنا
حنستنا دايما تعليقاتك يا أخونا الكبير
و يا رب نتجمع فى الفردوس الأعلى من الجنة آمين يا رب
انا فرحانة جدا يا مروة انك انتى بتكتبى عننا وخاصة الكلام الجميل الى انتى كتباة عنى بيعنيلى كتير جدا بجد فعلا انا طلعت من الكلية باحلى اصحاب فى الدنيا يا رب جمعنا مع بعض فى الجنة. ولقراء سلسلة حكاية عشر بنات انتظروا الكثير من المواقف والطرائف الى تفطس من الضحك حتموتوا من الضحك ان شاء اللة.
ربنا يقدملكم دايما الخير في الدنيا ويجمعكم في الفردوس الاعلي انشاء الله &محمود زكى &
Post a Comment