Thursday 15 February 2007


انا لست من هذا العالم

و جلست ألملم أشلائى
علنى ألقى فيها الجواب

و مضيت أبحث عن كيانى
فلم أجد لى وجود

فأنظر للناس و أتعجب
علام يتنافسون
و لم يتبارزون

أعن مجد يبحثون
ألم يتعلموا من التاريخ
أن من قبلهم ذهبوا
و كذلك هم ذاهبون

و قطعت أوصالى مادية الدنيا
أنا لست من هذا العالم
لا أريد شيئا فى هذا الوجود

اتمنى لو احلق
و لكن كبف و انا من تراب
اتمنى لو أتأمل
وكيف عيناي ملئا بالدموع
اتمنى لو أتكلم
فتموت منى الكلمات فبل ان تقال

كيف لا اسكن الأرض و انا عليها!!
كيف لا أحيا فى الدنيا و انا فيها؟
و كيف لا أحتمل البشر.....
و انا بشر
ايعفرنى التراب وانا تراب

فسالت الله
يا ربى انتشلنى فقد غرقت فى أعماق افكارى
و تهت فى غيابات مشاعرى
فأخرجنى من ظلماتى أبحث عنى فوجدتنى
وجدتنى فى عيون راتنى
فى قلوب احبتنى
و ذكريات الفتنى
و فى كتابات سطرت وجودى
تذكرت احزانى و افراحى
و رايت دموعى و ابتساماتى
و شعرت بضياء يخترقنى ليزيل انفاسا تاوهت بها آهاتى
ما بالى اعتزل التراب و انا يحيينى التراب

تهت و من منا لم يتوه
بعدت ولكنى احببت البعاد
كبف لا احب بعادا قربنى
و موتا احيانى
ساتوه و ارجع و اتوه و اعود
انا لا احيا بالنفس و لا بنبضات القلوب
لكنى احيا بروح علمت
ان اصحابها على الأرض و أحبابها فى السماء
يا روحى طيرى فانت نور
و النور يخترق السماء
انطلقى فانطلاقتك تحيي ترابا
ترابا رضى ان يكون له الوجود
سوف احيا فى هذا العالم
لكنى لست من لحم و دم
أنا من تراب و نور

2 comments:

Unknown said...

alsalamu 3alaikum we ra7mat ALLAH we barakato

i am so proud of u!!
u did wat u always wanted to do "tekteby she3r" we she3r begad gameel gedan, kefaya eno bey3abar 3an e7sasek we masha3rek ma32eny mesh fahma talat erba3o bas howa akeed 7elw
and i am also proud of u for creating this blog to share it with others and not keeping it to urself...begad MASHALLAH 3aliki we keep it up!! we ISA keda teb2y a7san we a7san we she3rek keda yewsal lekol kare2 we yefham elma3na eli enty asdah we yentshar keda we nesma3 3anek fel garayed we kotob el bala'3a fe el 3araby...wala el kera2a wala elnasr....7aga men 7agat el 3araby doool...
WELL DONE!
KEEP GOING!
RABENA ma3aki we yuwafa2ek

hend said...

انا و الله ما لاقية كلام اقوله ..........كلامك رائع بيمسنى كانى بعيشه بحسه ...كانى بتكتبى كلام جوه محدش يعرف يعبر عنه

جو طمانينة و امل و سلام و واقعى بنبعد و نرجع و نامل و نتوه و ندور و نتمنى

انا بحبك اوىىى يا مارو
ربنا يسعدك
لازم تكتبى تانى متضيعيش ده
اما عارفة انى من زمن تانى بس قريت الكلام تانى النهاردة و حسيت انى مش قادرة استنى لما اشوفك